درد آرنج - علت و درمان

درد آرنج - علت و درمان


درد آرنج: علت و درمان | عوامل متعددی می‌تواند در آسیب یا درد آرنج دخیل باشد. درد آرنج معمولاً یک مشکل خطرناک نیست، اما به این دلیل که آرنج در انجام بسیاری از فعالیت های روزمره نقش دارد، مطمئنا درد آرنج می تواند بر زندگی شما تاثیر گذارد. آرنج یک مفصل پیچیده است که به شما امکان می دهد ساعد خود را باز و خم کنید و دست خود را بچرخانید. اکثر حرکات مفصل آرنج ترکیبی از این حرکت ها است و به همین دلیل گاهی اوقات یافتن دلیل اصلی ایجاد درد آرنج دشوار می باشد.

درد آرنج

اگر شما علائمی همچون حساسیت به لمس، تورم، درد، سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی در آرنج و مناطق اطراف آن حس می‌کنید، ممکن است نیازمند مراجعه به یک پزشک باشید.

صدمات حین کار یا ورزش شایع‌ترین عامل درد آرنج محسوب می‌شوند. همچنین درد آرنج می‌تواند در اثر ضربه و حتی انجام یک کار ساده در منزل مانند بلند کردن یک وسیله یا استفاده مکرر از چاقو یا ابزار کار به وجود آید.

درد آرنج ممکن است از منشاء یکی از بافتهای زیر باشد:

  • عضلات بازو یا ساعد
  • رباط های آرنج
  • تاندون ها
  • استخوان بازو
  • بورس (بورسها کیسه هایی کوچک با اندک مایع لغزنده و چسبناک هستند که به عنوان یک بالشتک و تسهیل کننده حرکات بین تاندون ها و استخوان و یا عضلات اطراف مفصل عمل می کند).

علت ‌ها و دلایل درد آرنج

آرنج تنیس بازان یا تنیس البو

آرنج تنیس بازان با نام علمی اپی‌کندیلیت لترال یا تنیس البو نیز شناخته می شود. در این بیماری عضلانی-اسکلتی، برجستگی خارجی استخوان آرنج در محل اتصال تاندونها و عضلات بزرگ ساعد دچار التهاب و درد می شود.

این تاندون ها ممکن است به خاطر انجام حرکت های مکرر دچار آسیب دیدگی شوند.

درد در ناحیه خارجی آرنج که ممکن است به سمت ساعد منتشر شده و همراه با احساس گرم شدن و تورم باشد. این درد معمولاً با انجام حرکت های چرخشی دست یا انجام فعالیت هایی که باعث کشیدگی تاندون می شود، بلند کردن اجسام (مثل کیسه خرید)، مشت کردن، و حرکتهای مکرر مچ دست یا آرنج افزایش می یابد.

ورزش های راکت دار (تنیس، بدمینتون، و اسکواش) یا کار در مشاغل خاص (آشپز، نقاش، نجار، لوله کش، و….) با احتمال بیشتری دچار این مشکل می شوند.
درد آرنج: علت و درمان

آرنج گلف بازان یا گلف البو

آرنج گلف بازان یا گلف البو

آرنج گلف بازان با نام علمی اپی کندیلیت داخلی نیز شناخته می شود. این بیماری یک التهاب و درد در قسمت داخلی آرنج در ناحیه ای است که تاندون های جلو ساعد به زائده استخوانی سمت داخل آرنج متصل می شوند. برخلاف آرنج تنیس بازان، محل درد آرنج گلف بازان در سمت داخلی آرنج است.

علیرغم نام این عارضه (آرنج گلف بازان)، حتی اگر هرگز گلف بازی نکرده باشید هم ممکن است به آن دچار شوید.

این تاندون می تواند در هنگام چرخش و ضربه مشابه ورزش گلف دچار کشیدگی و التهاب شود. انجام فعالیت هایی که نیازمند خم شدن مچ دست و چرخش یا کشیده شدن تاندون و عضلات جلویی ساعد هستند، می توانند باعث ایجاد درد قسمت داخلی آرنج یا اپی کندیلیت داخلی (آرنج گلف بازان) شوند.

بسیاری از حرکت های تکراری دیگر نیز می تواند باعث وارد شدن آسیب به این تاندون شود. میزان شیوع این بیماری عضلانی-اسکلتی از بیماری آرنج تنیس بازان کمتر است.
درد آرنج: علت و درمان

آرتروز مفصل آرنج

آرتروز مفصل آرنج

آرتروز مفصل آرنج می تواند در نتیجه کارهای سنگین در طی سالیان متوالی، بعلت سابقه شکستگی آرنج، بدنیال انواع بیماریهای سیستمیک و خود ایمنی شامل آرتریت روماتوئید، نقرس، آرتریت پسوریاتیک، اسپوندیلیت آنکیلوزان، و آرتریت واکنشی برای فرد ایجاد شود.

معمولاً علائم مربوط به التهاب مفصل آرنج شامل درد، گرم شدن، ورم، و کاهش دامنه حرکتی دیده می شود.

بورسیت آرنج

بورسیت آرنج

بورسیت آرنج (التهاب بورس) در اکثر مواقع ناحیه برجستگی استخوانی پشت آرنج را درگیر می کند. بورسیت آرنج می تواند در نتیجه یک آسیب دیدگی یا وارد شدن ضربه یا در نتیجه ابتلا به یک بیماری سیستمیک مثل نقرس یا آرتریت روماتوئید ایجاد شود. علاوه بر این، بورسیت آرنج می تواند به خاطر عفونت نیز تشکیل و متورم گردد.

بورسیت آرنج معمولاً با ورم و التهاب سر استخوان آرنج در ناحیه پشت آرنج همراه است، در حالی که مفصل داخلی آرنج دامنه حرکتی خود را حفظ می کند. بورس کوچک دیگری نیز در قسمت حفره جلویی آرنج در اطراف تاندون وجود دارد که با احتمال کمتر ممکن است دچار التهاب و درد شود.
درد آرنج: علت و درمان

شکستگی، دررفتگی و ترک خوردگی

استخوان های آرنج می توانند دچار شکستگی (یا ترک خوردگی) در محل مفصل آرنج و نواحی اطراف آن شوند. عارضه شکستگی، ترک خوردگی یا دررفتگی مفصل آرنج معمولا بدنبال ضربه شدید بوده و حرکات ساده و کارهای روزمره موجب آن نمی شود.

معمولا با درد و تورم آرنج همراه بود و برای تشخیص این مشکل می توان از عکس برداری رادیولوژی (گرافی ساده) استفاده کرد. درمان این مشکلات معمولاً نیازمند بی حرکت کردن آرنج با استفاده از ابزارهای مخصوص مثل آتل بوده و ممکن است نیاز به عمل جراحی ارتوپدی باشد.

کشیدگی و پارگی رباط ها

کشیدگی و پارگی رباط ها

رباط های مختلفی در اطراف مفصل آرنج قرار دارند که کشیدگی و پارگی آنها می تواند به دلایل مختلف ایجاد شود. در این حالت ممکن است یک یا چند رباط دچار آسیب دیدگی شوند.
شدت آسیب می تواند از یک کشیدگی رباط تا پارگی جزئی و پارگی کامل رباط متغیر باشد. این شرایط معمولاً زمانی ایجاد می شود که آرنج بیش از حد کشیده شده یا فشار در جهات نامناسب به مفصل وارد شود. غالب اوقات با اقدامات غیرجراحی درمان می شوند.
درد آرنج: علت و درمان

گیر افتادگی عصب در ناحیه آرنج

گیر افتادگی عصب در ناحیه آرنج

سه عصب اصلی دست از ناحیه آرنج عبور می کنند. شایعترین گیر افتادگی عصب در آرنج، عصب اولنار است که بین سر استخوان آرنج و ناحیه داخلی آرنج طی مسیر می کند. در این محل، عصب ممکن است تحت فشار ساختارهای متفاوت اطراف آرنج قرار گرفته و در اصطلاح مشکل گیر افتادن عصب ایجاد شود.

همچنین دو عصب اصلی دیگر نیز با احتمال کمترممکن است در آرنج دچار گیر افتادگی و درد شوند. چند عصب حسی کوچک این ناحیه نیز می توانند دچار آسیب و درد شوند.

هنگامی که این شرایط ایجاد می شود، بی حسی و سوزش و گزگز ممکن است در انگشتان دست احساس شود. درد ممکن است در ناحیه بازو و آرنج با یا بدون انتشار به انگشتان بروز نماید. قدرت، دقت و سرعت حرکات انگشتان دست ممکن است دچار مشکل شده و حتی عضلات کف دست لاغرتر از سمت سالم شوند.

درد آرنج

عفونت مفصلی

عفونت مفصل آرنج اکثرا در نتیجه عوامل باکتریایی و معمولا نادر است. در اکثر موارد این مشکل در بین بیمارانی مشاهده می شود که سیستم ایمنی بدن آنها کاهش یافته یا مبتلا به دیابت کنترل نشده هستند.

عفونت مفصل آرنج را می توان با توجه به علائم تب، گرم شدن موضعی، ورم، قرمزی، درد آرنج، و نیز ایجاد محدودیت در دامنه حرکتی مفصل آرنج تشخیص داد. ممکن است نیاز به نمونه برداری مایع مفصلی جهت تایید عفونت و بررسی رادیولوژی باشد.

استئوکندریت دیسکان

استئوکندریت دیسکان

استئوکندریت دیسکان یک بیماری غضروفی در مفصل است که در نتیجه آن سطح یک قسمت کوچک غضروف به تدریج از بین رفته و تکه ای کوچک از استخوان کنده شده و داخل مایع مفصلی غوطه ور می شود. این شرایط می تواند باعث قفل شدن آرنج، درد، و ایجاد محدودیت در دامنه حرکتی مفصل شود.

تومورها

تومورهای استخوانی مفصل آرنج نادر هستند. فرد ممکن است به تومور خوش خیم یا بدخیم استخوان یا نسج نرم دچار شود. این شرایط می تواند بدون درد بوده یا با درد (بخصوص درد شبانه) در ناحیه مفصل آرنج همراه باشد.

تشخیص درد آرنج

برای تشخیص ابتدا شرح حال بیماری کنونی شما به دقت پرسیده شده و معاینه کامل انجام می‌ شود. محل حداکثر درد را بررسی کرده و ناحیه آرنج از بابت قرمزی و تورم و یافته های دیگر معاینه می شود. همچنین دامنه حرکات آرنج و مچ دست برای تشخیص مهم هستند. ممکن است برای تایید تشخیص برخی تست های تکمیلی درخواست شوند.
ممکن است به آزمایش‌های تصویربرداری مثل عکس رادیولوژی ساده، سونوگرافی عضلانی-اسکلتی و در صورت لزوم، ام‌آر‌آی نیاز داشته باشید. در صورت شک به گیرافتادگی یکی از عصبهای ناحیه آرنج، انجام نوار عصب و عضله توسط خود پزشک متخصص طب فیزیکی ضروری می باشد.
درد آرنج: علت و درمان

درمان

درمان درد آرنج بسته به تشخیص می‌تواند متفاوت باشد و در این قسمت بطور کلی درمانها نام برده می شوند.
مطمئنا نوع درمان شما را پس از معاینه و تشخیص بیماریتان مشخص خواهیم کرد. درماها می تواند شامل موارد زیر باشد:

تغییر در فعالیتهای روزمره

تا حد ممکن از انجام فعالیت‌هایی که موجب تشدید درد و یا کشیدگی بیشتر تاندون‌ آسیب دیده می‌شود، خودداری کنید.

کیسه یخ یا ماساژ یخ

کیسه یخ یا ماساژ یخ

گذاشتن یخ روی محل التهاب آرنج بخصوص در 24 تا 48 ساعت اولیه شروع علائم، درد و تورم را کم می‌کند. بهتر است کیسه یخ یا ماساژ یخ هر دو ساعت یکبار و هر بار به مدت پنج تا ده دقیقه انجام شود.

گرمای موضعی

پس از گذشت یک تا دو روز از شروع درد می توانید از گرمای موضعی مثل کیسه آب گرم استفاده کنید.

بریس یا آرنج بند

بریس یا آرنج بند

انواع مختلف آرنج بند یا بریس جهت آرنج وجود دارد که برحسب تشخیص بیماری شما و با تجویز پزشک استفاده کنید.

داروها

می‌توان از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی طبق تجویز پزشک برای کاهش درد و التهاب استفاده کرد.
در صورت داشتن سابقه بیماری‌های کلیوی، قلبی، فشار خون، سابقه خونریزی یا لخته عروقی، قبل از شروع این داروها حتما با پزشکتان مشورت کنید.

ممکن است داروهای مسکن یا ضد درد قوی برای دوره کوتاهی تجویز ‌شوند. پماد موضعی نیز می تواند جهت کاهش درد و التهاب استفاده شود.
درد آرنج: علت و درمان

تزریق کورتیکواستروئیدها

تزریق کورتیکواستروئید با یا بدون بی حس کننده موضعی، بطور موثری از درد و التهاب بسیاری از این بیماریها (بسته به تشخیص) می کاهد. این تزریق ممکن است تا سه بار نیاز به تکرار داشته باشد. تزریق کورتیکواستروئید با یا بدون سونوگرافی قابل انجام هست.

مداخلات تزریقی پیشرفته
پلاسمای غنی از پلاکت (پی‌آرپی)

مداخلات تزریقی پیشرفته

روش پلاسمای غنی از پلاکت یکی از تکنیک‌های نوین تزریقی برای رفع درد و التهاب آرنج تنیس بازان، آرنج گلف بازان و آرتروز مفصل آرنج است. این روش به پلاکت‌های خود بدن شما اجازه می‌دهد به طور طبیعی درمان را انجام دهند. این درمان علاوه بر رفع درد، بافت را هم التیام می‌دهد، که می‌تواند منجر به بهبودی طولانی مدت آسیب‌دیدگی شود.

مداخلات تزریقی پیشرفته - پلاسمای غنی از پلاکت

پرولوتراپی

می توانیم از روش های تزریق پرولوتراپی برای تقویت تاندون درگیر استفاده کنیم. این روش باعث افزایش استحکام این رباط‌ها و تاندون مربوطه و در نتیجه کاهش التهاب می‌شود. تمامی این تزریق ها با یا بدون سونوگرافی قابل انجام هستند.

تزریق اوزون نیز به عنوان یک روش دیگر برای درمان مشکلات آرتروز مفاصل، آسیب‌دیدگی رباط‌ها، و نیز درد مزمن تاندونی می تواند مطرح باشد.

مداخلات تزریقی پیشرفته دیگر در موارد مقاوم به درمان و یا در صورت گیرافتادگی عصبها، تزریق و آزادسازی عصب در این منطقه است که می تواند بین عضلات یا رباطها و استخوان تحت فشار بوده و موجبات درد آرنج را فراهم سازد. این آزادسازی عصب تحت هدایت سونوگرافی توسط دکتر بابایی که فوق تخصص در مداخلات ضد درد تحت هدایت سونوگرافی و فلوروسکوپی از مونترال کانادا می باشند، انجام می شود.
درد آرنج: علت و درمان

شاک ویو تراپی

در برخی مشکلات عضلانی-اسکلتی آرنج مثل آرنج تنیس بازان می تواند موثر باشد.

لیزر

لیزرتراپی می‌تواند یک روش درمانی موثر برای کاهش التهاب و درد تاندون باشد.

درمان با ماساژ اصطکاکی

این نوع درمان ممکن است برای آسیب‌دیدگی تاندون استفاده شود. جهت توضیحات بیشتر به مقاله آرنج تنیس بازان در همین سایت مراجعه فرمایید.

طب سوزنی

طب سوزنی برای دردهای میوفاشیال و نقاط ماشه ای دردناک در عضلات ساعد مفید است و باعث آزاد شدن گرفتگیهای عضلات می‌شود.

فیزیوتراپی

در فیزیوتراپی بیشتر از مدالیته‌های موضعی و ورزشها کمک گرفت می شود که ممکن است موجب کاهش درد و ناراحتی بیمار شود.

توانبخشی و تمرینات کششی و تقویتی

توانبخشی و تمرینات کششی و تقویتی

بدنبال کاهش درد، تورم و التهاب، شروع توانبخشی با انجام حرکات کششی و سپس تقویتی برای عضلات و تاندونهای درگیر مهم و حیاتی می باشد و توسط متخصص یا فوق تخصص به شما آموزش داده می شود.
آموزش و انجام صحیح حرکات کششی و تقویتی مخصوص هر نوع آسیب‌دیدگی آرنج، احتمال عود مجدد این مشکلات را به نسبت بالایی کاهش می دهد.

جراحی

درمان دردهای آرنج در اکثریت موارد، غیر جراحی می باشد. در موارد التهاب های تاندونی که با وجود تمامی درمانهای ذکر شده در بالا بهبود نیابند و همچنین در شکستگیهای آرنج، جراحی نیاز خواهد بود.

درد آرنج: علت و درمان

 

دکتر آرش بابایی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

درمان در کمترین زمان ممکن

بهترین کلینیک با بیش از 10سال تجربه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *