صدا دادن گردن و درمان آن

صدا دادن گردن و درمان آن


صدا دادن گردن و درمان آن | ممکن است گاهی اوقات حین حرکت دادن گردن صدای خاصی مانند تق تق از گردن بشنوید.

علت صدا دادن گردن و درمان آن

از آنجایی که این صداها در نزدیکی گوش ایجاد می شوند، نسبت به صداهای سایر نقاط بدن مثل زانو، بهتر شنیده می شوند. این صداها می توانند بیانگر مشکلات و بیماریهایی در این ناحیه باشند واثری جدی بر کیفیت زندگی بگذارند.صدا دادن گردن و درمان آن

اغلب اوقات این صدای تق تق در اثر سائیده شدن یا آرتروز مفاصل ایجاد می شود. هر چقدر سن پایین تر باشد احتمال آرتروز کمتر و برعکس با افزایش سن احتمال آرتروز گردن بیشتر می شود.

علت صدا دادن گردن و درمان آن

علت دیگر صدا دادن گردن، سندرم دردهای مایوفاشیال است. اگر به دليل سندرم درد مایوفاشیال، تعدادي از رشته هاي ماهیچه ای، در حالت انقباض باقي بمانند، دردناك و سفت مي شوند و طنابهاي سفت داخل عضله و نقاط ماشه اي را بوجود مي آورند.

اين الياف عضلاني كوتاه و سفت شده، كه در معاينه قابل لمس هستند، اصطلاحا طناب عضلاني يا تات باند(taut band) ناميده مي شوند که می توانند موقع حرکات گردنی و بعلت عبور از روی دیگر طنابهای عضلاني (تات باند) یا استخوانها موجب ایجاد صدایی شبیه تق تق بخصوص در ناحیه گردن شوند.صدا دادن گردن و درمان آن

علت صدا دادن گردن و درمان آن

ممکن است صدا دادن گردن همراه با درد و خشکی گردن باشد. صدا دادن گردن یک بیماری نیست، بلکه نشانه ای از یک بیماری زمینه ای است و بنابراین روش های درمانی، علت زمینه ای صدا دادن گردن را مورد هدف قرار می دهند.

علائم و نشانه ها

علائم و نشانه های مشکل گردن

اغلب اوقات صدای تق تق گردن زیاد بلند نیست و تنها خود فرد متوجه آن می شود. این صدا تنها در اثر حرکت دادن گردن ایجاد می شود. علائم و نشانه های دیگری ممکن است با صدا دادن گردن همراه باشد که عبارتند از:صدا دادن گردن و درمان آن

  • گردن درد: درد در طرفین و پشت گردن که تا بین دو کتف ادامه پیدا می کند
  • سردرد: درد در پشت سر که ممکن است تا پیشانی یا شقیقه امتداد پیدا کند

علائم و نشانه ها - درد عضلانی

  • درد عضلانی: درد در حین لمس یا فشار دادن عضلات گردن و سرشانهصدا دادن گردن و درمان آن
  • کاهش دامنه حرکتی: گردن و سر انعطاف پذیری در حرکات را از دست می دهند، مخصوصا در خم کردن سر به طرفین و چرخش گردن به راست وچپ
  • احساس عبور دو طناب از روی همدیگر: گاهی اوقات بیماران اینچنین احساسی را حین حرکات گردن عنوان می کنند
  • بی حسی یا گزگز بازو
  • برجستگی پشت گردن: احساس برآمدگی یا برجستگی سفت در پشت گردن و محل گرفتگی عضلات
  • قرمز شدن پوست: گاهی اوقات پوست نزدیک ناحیه گرفتگی عضلانی قرمز می شود که پس از حمام با آب گرم بیشتر نمایان می گردد
  • صدا دادن گردن همراه درد: تق تق گردن همراه درد نشانه دهنده این است که در ساختار مهره های گردن ناهماهنگی هایی وجود دارد. این ساختارها می تواند شامل مفاصل، عضلات، رباط ها یا غضروف آسیب دیده باشد.

علائم و نشانه های مشکل گردن

علت ها و عوامل

علل متعددی برای صدا دادن گردن وجود دارد. اگر برخی اوقات به طور اتفاقی صدا دادن گردن را بدون همراهی با درد تجربه می کنید، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و این حالت طبیعی است. اغلب موارد صدا دادن گردن بدون درد بی خطر هستند، اما در صورتی که صدا دادن و تق تق دائم گردن با حرکات و چرخش گردن تکرار می شود، نشان دهنده یک بیماری می باشد که نیاز به بررسی و درمان دارد.
مشکل زمانی آغاز می شود که صدا دادن گردن با درد و محدودیت حرکات گردن همراه باشد و نشان دهنده ی مشکلاتی در ناحیه ستون فقرات گردنی می باشد.

علت ها و عوامل - آرتروز ستون فقرات

از جمله عوامل صدا دادن و تق تق گردن می توان به موارد زیر اشاره کرد:صدا دادن گردن و درمان آن

  • آرتروز ستون فقرات گردنی یکی از شایعترین علل صدا دادن گردن می باشد که در آن غضروف بین مهره ها دچار سائیدگی می شود. افزایش سن و فشار کاری زیاد بر روی گردن از علل زمینه ساز آرتروز می باشد.
  • طناب عضلاني يا تات باندهای درد میوفاشیال که می توانند موقع حرکات گردنی و بعلت عبور از روی سایر طنابهای عضلاني (تات باند) یا استخوانها مجاور موجب صدا دادن گردن شوند.
  • صدایی مانند آنچه در مانیپولاسیون (کایروپراکتیک یا درمان دستی) شنیده می شود که این صدا ناشی از نیرویی است که باعث خلا موقتی داخل مفصل می شود که صدایی را تولید می کند. حباب های گاز داخل مایع مفصل نیز باعث بوجود آمدن صدا در حرکات گردن می شوند.صدا دادن گردن و درمان آن

علت ها و عوامل - کاهش محتوای آب دیسک

  • کاهش محتوای آب دیسک و بیرون زدگی دیسک گردن که باعث می شود که دو مهره مجاور در فاصله نزدیک یکدیگر قرار گرفته و حین حرکات به یکدیگر سائیده شوند. نقاطی که دو مهره به یکدیگر سائیده می شوند ممکن است باعث صدا دادن گردن می شود.
  • در برخی موارد کشیدگی سریع رباط ها نیز باعث بوجود آمدن صدای تق تق می شود.صدا دادن گردن و درمان آن

عوامل زمینه ساز صدا دادن گردن

عوامل زمینه ساز صدا دادن گردن

  • افزایش سن
  • برداشتن اجسام سنگین با دست
  • نشستن و ایستادن نامناسب مثل قوز کردن در حین راه رفتن یا نشستن و خم شدن روی میز برای مدت طولانی، بد خوابیدن، وبالش نامناسب

عوامل زمینه ساز صدادادن گردن -کشیدگی گردن مثل تصادف

  • کشیدگی گردن مثل تصادف با خودرو بخصوص در تصادف از پشت سرصدا دادن گردن و درمان آن
  • آسیب ورزشی بخصوص بعلت شروع ورزش بدون کشش و گرم کردن عضلات قبل از تمرین
  • استرس؛ عضلات گردن و شانه در طول دوره های استرس و اضطراب دچار گرفتگی های بیشتری می شوند
  • کم شدن آب بدن؛ کاهش آب و الکترولیت ها باعث گرفتگی عضلانی شده و این گرفتگی تا زمانی که سطوح مایع و نمک بدن به سطح نرمال خود برنگردند، باقی می ماند.

درمان صدا دادن گردن

درمان صدا دادن گردن

درمان و رفع مشکل صدا دادن گردن به عامل ایجاد آن بستگی دارد. چنانچه علت صدا دادن گردن آرتروز باشد، بنابراین درمان آرتروز باید انجام شود. چنانچه عامل این صدا دادن گردن، طنابهای سفت عضلانی (تات باند) باشد، حرکات کششی و طب سوزنی و کاهش استرس نقش اساسی دارد.صدا دادن گردن و درمان آن

در صورتی که صدا دادن گردن با درد همراه باشد، در این صورت گرما و ماساژ آرام عضلات گردن توصیه می شود که می تواند حرکات گردن را تسهیل کند.

درمان صدا دادن گردن با ماساژ

چنانچه صدا دادن گردن به علت ابتلا به آرتروز و همراه با گردن درد باشد، برای کنترل درد، مصرف دارو پیشنهاد می شود. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی به تسکین التهاب عضلانی و مفصلی کمک می کنند. داروهای شل کننده عضلانی نیز می توانند به کاهش سفتی و گرفتگی عضلات کمک کنند.

گاهی اوقات استفاده کوتاه مدت از گردن بند طبی می تواند در کنترل علایم ایجاد شده موثر باشد.صدا دادن گردن و درمان آن

درمان صدا دادن گردن

ورزش های کششی منظم عضلات گردن به صورت روزانه توصیه می شود. این ورزش ها به تسکین گرفتگی، جلوگیری از بوجود آمدن دوباره آن و کشش عضلات کوتاه شده کمک می کنند.

صدا دادن گردن و درمان آن

دکتر آرش بابایی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

درمان در کمترین زمان ممکن

بهترین کلینیک با بیش از 10سال تجربه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *