استفاده صحیح از کامپیوتر

استفاده صحیح از کامپیوتر


اصول ارگونومی محیط کار و استفاده صحیح از کامپیوتر و میز مطالعه

اصول ارگونومی محیط کار و استفاده صحیح از کامپیوتر و میز مطالعه

“ارگونومی” واژهای یونانی است که از ترکیب دو کلمه “اِرگو” به معنی کار و “نومس” به معنای قاعده و قانون تشکیل شده است. ارگونومی در اصل علم تناسب محل کار با نیاز های انسان است و تلاش می کند شرایط محیط کار و فعالیت روزانه را بطور استاندارد و هماهنگ با وضعیت فرد تغییر دهد. فضای کار مناسب و راحت می‌تواند به شما احساس بهتری در طول روز کاری منتقل کند. هدف نهایی کاهش دردها و مشکلات عضلانی اسکلتی، افزایش بهره وری، کاهش آسیبهای شغلی و زندگی سالم می باشد.

ساعات‌ کار طولانی و نشستن پشت میز لزوما دلیل بر ابتلا به درد گردن، کمر یا مچ دست و انگشتان نیست. ارگونومی مناسب محل کار و مطالعه از جمله وضعیت قرارگیری گردن و کمر، ارتفاع صحیح صندلی، فاصله مناسب وسایل، وضعیت مناسب نشستن در پشت میز، می‌تواند موجب ایجاد راحتی و آسایش شما و حفظ سلامت بدنتان گردد.استفاده صحیح از کامپیوتر

اصول ارگونومی محیط کار و استفاده صحیح از کامپیوتر و میز مطالعه

با استفاده از این راهنمای تصویری، ارگونومی استفاده صحیح از میز و کامپیوتر را آموخته، و محیط کار و زندگی را به فضایی راحت برای خود تبدیل کنید.

اصول ارگونومی محیط کار و استفاده صحیح از کامپیوتر و میز مطالعه

صندلی مناسب

صندلی‌ مورد استفاده میبایست متناسب با منحنی ستون فقرات شما باشد. ارتفاع صندلی باید قابل تنظیم باشد. ارتفاع صندلی خود را طوری تنظیم کنید که کف پاهایتان به صورت صاف روی زمین یا روی زیرپایی قرار بگیرند و ران‌ها موازی زمین باشند. همچنین بهتر است صندلی گردان و دارای چرخ باشد.استفاده صحیح از کامپیوتر

مفصل لگن 90 درجه و مفصل زانو بهتر است 90 تا 120 درجه باشند. دسته‌های صندلی را به گونه‌ای تنظیم کنید که دست و مچ و ساعد در یک خط مستقیم و تقریباً موازی زمین قرار گیرند. بازوها بهصورت طبیعی در کنار بدن قرار گرفته و به شانه‌ها فشاری وارد نشود.

صندلی مناسب

سطح نشیمنگاه صندلی دارای طول و عرض مناسب باشد به نحوی که موقع نشستن طول آن تا پشت زانو و عرض آن کمی بیشتر از عرض لگن فرد باشد.

ضخامت تشک صندلی در حدود 4 تا 5 سانتیمتر و رویه آن از جنسی باشد که به اصطلاح بتواند تنفس کند. لبه جلو صندلی، گرد و نرم باشد.استفاده صحیح از کامپیوتر

زاویه پشتی با تشک صندلی، حدود 95 تا 110 درجه باشد. ارتفاع پشتی صندلی حداقل تا سرحد شانه ها بالا بیاید.

اصول ارگونومی محیط کار و استفاده صحیح از کامپیوتر و میز مطالعه

صندلی باید در قسمت قرار گرفتن گودی کمر (ارتفاع 15 تا 20 سانتیمتر از پایین) دارای یک قوس محدب و در قسمت کتفها دارای یک قوس مقعر باشد.

صندلیهای مورد استفاده در کار با رایانه بهتر است دستهدار بوده و دسته آن با ارتفاع میز کار مطابقت داشته باشد.

جهت استحکام صندلی و قرارگیری ایمن آن روی زمین و به حداقل رساندن احتمال واژگون شدن شما، پایه‌های صندلی باید پنج پر باشند.

اصول ارگونومی محیط کار و استفاده صحیح از کامپیوتر و میز مطالعه

ویژگی های میز مناسب

ارتفاع میز باید بین 66 تا 71 سانتیمتر باشد و فضای در نظر گرفته شده برای پاها در زیر میز باید کافی باشد. ارتفاع سطح میز کار در صورت امکان بهتر است قابل تنظیم باشد.استفاده صحیح از کامپیوتر

اگر ارتفاع میز کار بسیار کم است و نمی‌توان آن را تنظیم کرد، تخته‌ها یا بلوک‌های محکمی را در زیر پایه‌های میز قرار دهید. اگر میز کار خیلی بلند است و قابل تنظیم نیست ارتفاع صندلی خود را بلند کنید. برای حمایت از پاهای خود در صورت لزوم از زیرپایی استفاده کنید.

سطح میز باید به اندازهای بزرگ باشد که جای کافی برای تمامی اشیا و وسایل مورد نیازتان وجود داشته باشد.

رنگ سطح میز کار نباید سفید براق یا سیاه باشد. این نوع رنگها موجب نامساعد شدن شرایط روشنایی میشود.

نحوه استقرار کامپیوتر (رایانه)

نحوه استقرار کامپیوتر (رایانه)

صفحه نمایشگر (مانیتور) باید دقیقاً روبهروی صورت کاربر قرار گیرد (نه در یک سمت میز).

چشم کاربر باید به موازات خطی باشد که یک سوم بالایی نمایشگر را از دوسوم پایینی جدا می کند. در صورت پایین بودن صفحه نمایش، یک بسته کاغذ یا کتاب زیر پایه نمایشگر قرار دهید.

فاصله صفحه نمایشگر از چشم کاربر بین چهل تا هفتاد سانتیمتر باشد.استفاده صحیح از کامپیوتر

صفحه کلید و ماوس

صفحه کلید و ماوس

صفحه کلید باید درست در مقابل شما باشد. ماوس خود را در دسترس و هم سطح صفحه کلید قرار دهید.

هنگام تایپ یا استفاده از ماوس (موشواره) مچ‌ها را صاف، بازوها را نزدیک بدن و دستان خود را در سطح آرنج یا کمی پایین‌تر از آن قرار دهید.

در مورد مچ دست دقت کنید که هنگام کار با ماوس، دست بایستی با آن در یک امتداد باشد؛ یعنی خم شدن مچ به سمت چپ یا راست یا بالا و پایین صحیح نیست.

برای کاهش مدت زمان استفاده از ماوس از کلیدهای میانبر صفحه استفاده کنید. در صورت امکان حساسیت ماوس را تنظیم کنید تا بتوانید با یک لمس سبک کار خود را انجام دهید.

صفحه کلید و ماوس

هرگز نباید مچ دست به سمت بالا خم شود. اطمینان حاصل کنید که محل نشستن شما اندکی بالاتر از میز کارتان است. حتما سطح زیر ماوس (پد ماوس) کاملاً پایدار و بدون حرکت باشد.استفاده صحیح از کامپیوتر

معمولاً کسانی که با کامپیوتر کار میکنند، از ناحیه مچ دست دچار درد و ناراحتی میشوند. علت این ناراحتی انحراف مچ دست و به هم خوردن حالت طبیعی آن در هنگام استفاده از ماوس است.

صفحه کلید و ماوس

فرد باید پس از هر 30 دقیقه کار با ماوس، 5 دقیقه به دست خود استراحت دهد و حرکات کششی مناسب، مانند باز و بسته کردن انگشتان دست یا چرخش نرم و آهسته مچ دست انجام دهد.

تلفن

اگر همزمان با تلفن تایپ می‌کنید یا می‌نویسید، ترجیحاً از هدست استفاده کنید یا تلفن خود را روی بلندگو قرار دهید. به هیچ وجه تلفن را بین سر و گردن خود قرار ندهید.

سایر وسایل روی میز

اشیاء ضروری مانند تلفن، منگنه یا مدارک را نزدیک خود قرار دهید تا به آسانی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. برای دسترسی به هر وسیله‌ای که در حالت نشسته از شما دور است، حتما بایستید و سپس آنرا جابجا کنید.استفاده صحیح از کامپیوتر

زیرپایی

اگر صندلی شما خیلی بلند است طوری که پاهای شما صاف روی زمین قرار نمی‌گیرند یا ارتفاع میز کار شما به گونه‌ای است که نیاز به بلند کردن ارتفاع صندلی دارید، از زیرپایی استفاده کنید. اگر زیرپایی موجود نیست، سعی کنید به جای آن از یک چهارپایه کوچک یا یک دسته کتاب محکم استفاده کنید.

بلند کردن وسایل از روی زمین

بلند کردن وسایل از روی زمین

اگر می خواهید وسیله ای را از روی زمین بردارید حتما از زانوها خم شده آنرا بردارید و در صورت سنگین بودن اشیاء، آنرا با هر دو دست برداشته و کاملا به بدن نزدیک و سپس بلند شوید. دقت کنید که نباید از کمر خم شوید.

نورپردازی محیط کار

نورپردازی محیط کار

میز کامپیوتر و صفحه مانیتور خود را به گونهای در محیط کار قرار دهید که پشت به پنجره باشد و نور خورشید روی صفحه نمایشگر نتابد. می توانید از پرده و نورگیر در مواقع استفاده از رایانه کمک بگیرید.

در محیط کار یا مطالعه از نور مهتابی و خورشیدی بطور ترکیبی استفاده کنید تا روشنایی مناسبی برای خواندن مطالب داشته باشید.

کاهش استرس و اضطراب در محیط کار

برای کاهش درد ناشی از گرفتگی ها و اسپاسم های عضلانی (بخصوص عضلات گردن و سرشانه) و بهینه شدن روند کار بهتر است تا جای ممکن استرس و اضطرابتان را کاهش دهید.

حرکات کششی مناسب در طول ساعات کاری

حرکات کششی مناسب در طول ساعات کاری

با تمرینات کششی ساده و تحرک در محیط کار، بدن خود را سالم نگه دارید. ورزش باعث می شود بهره وری بیشتری در سرکار داشته باشید. حتما در طول روز چندین حرکت ورزشی را انجام دهید. از سر جای خود بلند شوید و راه بروید تا از خستگی کار کاسته شود.

کشش بدن با حرکات ورزشی از راحت ترین کارهایی است می توانید برای حفظ سلامتی خود در حین کار انجام دهید. انجام حرکات کششی هر ساعت به مدت ۲ دقیقه تاثیر به سزایی در سلامتی و کاهش خستگی دارد.استفاده صحیح از کامپیوتر

حرکات کششی مناسب در طول ساعات کاری

کمترین ویژگیهای یک محیط کاری مناسب برای کاربران کامپیوتر

کمترین ویژگی‌های یک محیط کاری مناسب برای کاربران کامپیوتر

  • وجود سیستم تهویه مطبوع
  • نور کافی و مناسب
  • استفاده از میز مناسب که دارای عرض و ارتفاع استاندارد باشد.
  • استفاده از صندلی ارگونومیک چرخدار با قابلیت تنظیم ارتفاع
  • استفاده از زیرپایی برای قرارگیری مناسب و راحت پاها
  • رعایت اصول ارگونومیک برای مانیتور و کیبورد و ماوس.
  • استفاده از نگهدارنده کاغذ در کنار رایانه در هنگام تایپ (copy holder) برای خم نکردن بیش از حد گردن.
  • استفاده از کتاب یار یا میز شیبدار هنگام مطالعه برای خم نکردن بیش از حد گردن که کتاب یا جزوه روی آن گذاشته می شود.
  • نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی در هنگام کار کردن (۸ لیوان آب در روز) که آسیب دیدگی و خستگی ناشی از کار را کاهش می دهد، حس شادابی می بخشد و باعث می شود بهتر کار کنید.
  • برخاستن به تناوب از پشت میز کامپیوتر و انجام نرمشهای ساده برای گردن، بازو، مچ دست و پاها.

اصول ارگونومی محیط کار و استفاده صحیح از کامپیوتر و میز مطالعه

استفاده صحیح از کامپیوتر

دکتر آرش بابایی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

درمان در کمترین زمان ممکن

بهترین کلینیک با بیش از 10سال تجربه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *