ورزش های اصلاحی برای اسکولیوز

ورزش های اصلاحی برای اسکولیوز


اسکولیوزورزش های اصلاحی برای اسکولیوز | بیماری اسکولیوز با ظهور انحناء طرفی در ستون فقرات قابل تشخیص است. اسکولیوز به دلایل مختلفی از جمله ژنتیکی، وضعیت ناهموار لگن، بیماریهای عضله، بیماریهای سلول عصبی، مشکلات نخاعی و یا صدمات وارد شده بر سر یا ستون فقرات، ایجاد می شود. اسکولیوز از شدت خفیف تا شدید دیده می شود.

اسکولیوز چیستدر موارد شدید، این بیماری از طریق عمل جراحی اصلاح می شود ولی در موارد خفیف و متوسط با کمک تمرینات اصلاحی و بریس کنترل می گردد. اگر نگران ابتلای فرزند خود به این بیماری هستید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و با او در رابطه با برنامه درمانی مناسب، مشورت کنید.

در این مقاله سعی می کنیم که چندین ورزش و تمرین اصلاحی را برای کودکان مبتلا به اسکولیوز، به شما والدین پیشنهاد کنیم. با ما همراه باشید.ورزش های اصلاحی برای اسکولیوز

اسکولیوز

اسکولیوز

اسکولیوز وضعیتی است که با انحنای جانبی غیرطبیعی ستون فقرات، همراه است. ممکن است به صورت مادرزادی و یا اکتسابی (ثانویه به بیماریهای دیگر) مشاهده شود. اگرچه حرکات ورزشی، اسکولیوز را درمان قطعی نمی کنند، اما انجام ورزش های اصلاحی خاص باعث توقف یا کاهش سرعت پیشرفت بیماری، کاهش درد و سایر علائم می شود.

اسکولیوز

توجه داشته باشید که در کنار تمرینات ورزشی اصلاح اسکولیوز سایر درمانهای توصیه شده پزشکی نیز باید پیگیری شوند. همچنین بهتر است قبل از انجام تمرینات ورزشی، با پزشک مشورت کرده و معاینه کامل پزشکی انجام شود.

در مقایسه ستون فقرات سالم با ستون فقرات فرد مبتلا به اسکولیوز، فرد سالم توانایی حرکت آسان به جهات مختلف را دارد ولی در افراد مبتلا به اسکولیوز به دلیل انحنای ستون فقرات، معمولا در یک یا چند جهت، حرکات به سختی و کاهش یافته است.

راه های درمانی مختلفی برای بهبود این بیماری وجود دارد. بهتر است کودک یا نوجوان حرکات کششی و تقویتی توصیه شده را انجام دهد. همچنین سایر موارد تجویز شده مثل بریس را طبق دستور پزشک باید استفاده کرده و ویزیت های مکرر از نظر پسرفت یا پیشرفت بیماری انجام شود.ورزش های اصلاحی برای اسکولیوز

درمان اسکولیوز - بریس

تمرینات ورزشی اصلاحی

اگر خودتان اسکولیوز دارید یا کودک یا نوجوان مبتلا به اسکولیوز دارید، بهتر است در مورد انحنای ستون فقرات اطلاعات کافی را کسب کنید. این موضوع به شما کمک می کند که موقعیت ستون فقرات خود یا فرزند خود را در طول روز کنترل کنید.

در رده سنی پایین تر، چون کودک مشکلات بعدی پیشرفت اسکولیوز را به خوبی درک نمی کند و از اهمیت انجام تمرینات ورزشی و رعایت توصیه ها آگاهی کافی ندارد، اکثرا بجای تمرینات ورزشی ترجیح می دهد سراغ تفریحات و بازی برود. پس لازم است برنامه روزانه منظمی برای انجام تمرینات ورزشی تهیه کنید.

ما تمرینات مختلفی را برای شما آماده کرده ایم که بر تقویت عضلات و وضعیت نشستن فرد مبتلا به اسکولیوز تمرکز دارند.

تمرین های زیر برای بهبود اسکولیوز مفید خواهند بود و این تمرینات را بایستی با دقت کامل انجام دهید.
به طور کلی، ورزش برای سلامتی همه افراد مفید است، ولی افراد دارای اسکولیوز، قبل از انجام هرگونه تمرینات ورزشی بهتر است از پزشک مشورت بخواهند.ورزش های اصلاحی برای اسکولیوز

کشش خلاف جهت قوس ستون فقرات

کشش خلاف جهت قوس ستون فقرات

برای انجام این ورزش ابتدا با مشورت پزشک خود، جهت انحنای ستون فقرات را بشناسید.
سپس خلاف جهت قوس ستون فقرات مشابه تصویر، از فرزند خود بخواهید که این کشش را در حالت نشسته، ایستاده یا خوابیده به پهلو انجام دهد.ورزش های اصلاحی برای اسکولیوز

حرکت کششی و فشار وارده به نحوی است که گویا قصد دارید قوس را به حالت صاف برگردانید.

کشش خلاف جهت قوس ستون فقرات

کشش همسترینگ

کشش همسترینگ به برطرف کردن کوتاهی عضلات پشت پا و بهبود قوس کمری کمک می کند. کمر، لگن و پاها وزن بدن را در بخش زیادی از طول روز متحمل می شوند. به چند روش می توانید این کشش را برای خود یا فرزند مبتلا به اسکولیوز انجام دهید:

1. از فرزند خود بخواهید روی زمین بنشیند و پاها را صاف دراز کند. یک زانوی خود را خم کند و سپس سعی کند در حالی که کمر خود را صاف نگه داشته است نوک انگشتان دست را به نوک انگشتان پایی که دراز است نزدیک کند.
این موقعیت را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه نگه دارد. سپس همان حرکت کششی را برای پای مقابل نیز انجام دهد.

2. در حالت ایستاده از او بخواهید یکی از پاها را در حالی که زانو صاف است بر روی صندلی یا تختخواب قرار دهد.
کمر خود را صاف نگه داشته و نوک انگشتان دست را به نوک انگشتان پایی که دراز است نزدیک کند.
این موقعیت را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه نگه دارد. سپس همان حرکت کششی را برای پای مقابل خود نیز انجام دهد.

3. از فرزند خود بخواهید در کنار یک ستون یا چهارچوب یک در دراز بکشد. یک پایش را صاف دراز کند و پای دیگر را مطابق تصویر به نحوی روی دیوار بگذارد که به عضلات پشت پا کشش وارد شود. این موقعیت را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه نگه دارد. سپس همان حرکت کششی را برای پای مقابل خود نیز انجام دهد.

4. فرزندتان روی زمین بنشیند و پاها را صاف دراز کند. مطابق تصویر، یک ملافه یا طناب را از کف پا رد کرده و دو انتهای آنرا با دو دست نگه دارد. سپس دراز کشیده و یک پا را بدون خم شدن زانو و به کمک آن ملافه یا طناب بالا بیاورد. این موقعیت را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه نگه دارد. سپس همان حرکت کششی را برای پای مقابل خود نیز انجام دهد.ورزش های اصلاحی برای اسکولیوز

تقویت عضلات اطراف ستون فقرات

تقویت عضلات اطراف ستون فقرات

بر روی زانوها و دستها در حالت شبیه چهاردست و پا قرار بگیرید. ابتدا یکی از پاها را از پشت بالا برده و صاف بمدت ده ثانیه نگه دارید. سپس پا را به حالت اول برگردانده و همین حرکت را برای سمت مقابل انجام دهید.

این حرکت را ده بار تکرار کرده و نفس آرام و عمیق همراه با حرکت را فراموش نکنید.

تقویت عضلات اطراف ستون فقرات

در حالت پیشرفته تر این تمرین، همزمان با بالا بردن پا، دست سمت مقابل را نیز بصورت ضربدری بالا ببرد و 5 تا 10 ثانیه نگه دارید.

حرکات لگن

حرکات لگن

به فرزند مبتلا به اسکولیوز خود موارد زیر را بگویید و از او بخواهید حرکات زیر را انجام دهد:
به پشت دراز بکشد و زانوهایش را خم کند و کف پاهایش را به طور کامل روی زمین قرار دهد.
دستهایتان را به سمت زانوها تا حدی نزدیک کند که شانه و کتف ها کمی از زمین فاصله بگیرند. در این حالت عضلات شکمی را منقبض و سفت کند. پنج تا ده ثانیه در همین وضعیت باقی بماند و سپس به حالت اولیه بازگردد.
حرکت را ۱۰ بار تکرارکند و مابین حرکات استراحت کوتاه کند.ورزش های اصلاحی برای اسکولیوز

حرکات ستون فقرات شبیه گربه

حرکات ستون فقرات شبیه گربه

روی دست و زانو بایستد. نفس عمیق کشیده و ستون فقرات پشت را گرد کند (شبیه گربه).
حین حرکت گردن را شل نگه داشته و 5 الی 10 ثانیه در این حالت بماند و سپس به حالت اولیه برگردد.
این حرکت را ۱۰ بار تکرار کند.

حرکت تعادلی اسکولیوز

حرکت تعادلی اسکولیوز

فرد مبتلا به اسکولیوز در حالت ایستاده چشمها را باز نگه داشته و یک زانو را به سمت بالا بکشد (به سمت شکم خم کند).
روی یک پا تعادل خود را چند ثانیه ای حفظ کند. سپس این کار را با پای مخالف نیز انجام دهد.
این حرکت را ۱۰ بار جهت هر پا تکرار کنید.

حرکت آرامش عضلات

حرکت آرامش عضلات

این حرکت به کاهش کمر درد ناشی از اسکولیوز کمک می کند. برای انجام آن، کودک شما می بایست بر روی سطح نرم مثل تشک یوگا به پشت دراز بکشد. سپس بازوهای خود را باز و عضلات بدنش را شل کند (مشابه حرکت آرامش عضلات دراز کشیده در یوگا). این کار موجب آرامش و تسکین عضلات و در نتیجه، بهبود کمردرد اسکولیوز می شود.

حرکت آرامش عضلات

در حرکت دوم آرامش عضلات، می بایست مطابق تصویر در حالت شبیه دوزانو بنشینید و سپس دستها و بالاتنه را به سمت جلو رو سطح نرم (تشک یوگا) بکشید و چند ثانیه ای بدن را به همین صورت شل نگه دارید.ورزش های اصلاحی برای اسکولیوز

طرز صحیح نشستن و ایستادن

طرز صحیح نشستن و ایستادن

یکی از مواردی که در بروز و پیشرفت بیماری اسکولیوز موثر است، طرز نشستن یا ایستادن است. قبل از انجام هر کاری، بهتر است نحوه صحیح نشستن را به کودک یا نوجوان خود آموزش دهید. زیرا اگر فرزند شما به طور صحیح و مناسب ننشیند، موجب تشدید بیماری خود می شود.

طرز صحیح نشستن و ایستادن

به فرزند خود آموزش دهید که هنگام نشستن یا ایستادن پشت خود را صاف کند و از قوز کردن ستون فقرات اجتناب کند. در ابتدا ممکن است انجام این کار برای او دشوار باشد، ولی بهتر است فواید رعایت این موضوع را گوشزد کنید. با توضیح صحیح، فرزندتان این رعایت ها را با انگیزه و توجه بیشتری انجام خواهد داد.

نتیجه گیری

اسکولیوز نوعی بیماری است که با انحنای غیرطبیعی ستون فقرات، همراه است. این بیماری علل مختلفی از جمله ژنتیک دارد. افراد مبتلا به این بیماری نیازمند مراقبت های مناسب جهت بهبود هستند. انجام حرکات ورزشی موجب درمان قطعی این بیماری نمی شود؛ اما در کاهش پیشرفت بیماری، بهبود آن و بویژه در کاهش درد کمر ناشی از آن، تاثیرگذار است.

اسکولیوز

ورزش های اصلاحی زیادی وجود دارد که برای بهبود این وضعیت مورد استفاده قرار می گیرد. ما در این مقاله جهت کمک به شما، برخی از این حرکات را گردآوری کردیم. امیدواریم با مطالعه آنها گامی در بهبودی اسکولیوز خودتان یا فرزند شما برداشته باشیم.

ورزش های اصلاحی برای اسکولیوز

دکتر آرش بابایی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

درمان در کمترین زمان ممکن

بهترین کلینیک با بیش از 10سال تجربه

13 دیدگاه

  • سلام خسته نباشید من دختر هستم و ۱۳ سالمه و داری اسکلیوزم و اسکلیوز من ۲ تا قوس داره یکی ۱۵ درجه یکی ۴ درجه و داری کیفوز ۴۰ درجه هستم 😪و من ۳ روز در هفته باشگاه پیلاتس می روم و روز هایی که باشگاه نمی روم سوگا تمرین می کنم یک سوال هم داشتم می خواستم بپرسم که ورزش های رزمی مثل بکس برای اسکلیوز ضرر داره یانه یعنی باید صبر کنم که کامل اسکلیوزم خوب بشه؟؟؟؟؟؟؟ لطفا کمک کنید 🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻

  • وقت بخیر.
    من ۲۷ سال دارم فلج مغزی اسپاستیک هستم. بنا به شرایطم، فک میکنم اسکولیوزیس رو مدت زیادی هست که دارم ( حداقل از ۱۳-۱۴ سالگی) اما بتازگی در عکس کمرم کیفو اسکولیوزیس دیده شده. و دست راستم کوتاه تر از دست چپم هست. ( کوتاهی دستم حداقل یکسال و چند ماه هست و عکس کمرم برای دوماه پیش هست) آیا برای من امکان کاهش اسکولیوزیس با ورزش وجود داره؟

    • سلام. وقت بخیر.
      ورزشهای اسکولیوزیس در درجه اول تلاش برای جلوگیری از پیشرفت اسکولیوز و در درجه دوم جهت کاهش زاویه است. پس توصیه میکنم که حتما ورزشها را روزانه انجام دهید.

  • سلام ، خانم من اسکولیوز شدید داره ، طوری که استایلش با لباس پوشیدن مشخصه ، یه پاش کوتاه تر شده ، شونه هاش یکی بلند و یکیش کوتاه شده….
    آیا میتونه حامله بشه ؟ برا بچه ضرر نداره

    • سلام، بهتره معاینه بشن و زاویه اسکولیوز تعیین بشه و بیماری‌های که ممکنه همراه اسکولیوز بروز پیدا کنه رد بشن. در این صورت میتونن باردار بشن ولی تحت نظر همزمان ما و متخصص زنان.

  • سلام ۳۸ سالمه اسکولیوزیس دارم ۲۰ درجه ،طوری ک ی کم لنگ میزنم ،پزشک گف اسپلینت کمراستفاده کنم رفع میشه آیا تواین سن جواب میده

    • باید ابتدا معاینه و گرافی های تکمیلی درخواست و تعیین بشود که مشکل راه رفتن از اسکولیوز است یا لگن یا اندام های تحتانی. در صورتی که عامل اسکولیوز باشد با ورزش‌های اصلاحی و اسپلینت و سایر درمانها تا حدودی بهبود می یابد.

    • سلام. افراد دارای اسکولیوز بسته به درجه اسکولیوز و وجود یا عدم‌ وجود بیماری زمینه ای، میتونن تحت نظر پزشک برخی حرکتهای بدن سازی رو انجام بدن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *