درد پاشنه پا و درمان آن

درد پاشنه پا و درمان آن


درد پاشنه پا از مشکلات شایع بخصوص در افرادی است که فعالیت فیزیکی زیاد در حالت سرپایی دارند. پیاده روی، دویدن و پریدن می تواند فشار زیادی روی پاها و پاشنه ایجاد نماید.

اگر چه پاها می توانند نیروی زیادی را تحمل کنند، فشار بیش از حد می تواند موجب درد پاشنه شود. درد پاشنه ممکن است اذیت کننده و شدید باشد ولی تهدید کننده جدی برای سلامتی نمی باشد.

درد ممکن است زیر پاشنه، در محل اتصال تاندون آشیل به پشت پاشنه، در قسمت زیر قوزک خارجی، در قسمت ابتدای قوس پا، و یا در مفاصل استخوان پاشنه احساس شود.

هنگام دویدن ممکن است تا سه برابر وزن یک فرد بر روی پاها فشار وارد شود. فعالیتهای همراه با فشار به پاشنه معمولا موجب تشدید علائم مشکلات پاشنه می شوند.

درمان موثر به تشخیص صحیح و افتراق دادن مشکلات مختلف این ناحیه وابسته است.
درد پاشنه پا و درمان آن

دلایل و علل درد پاشنه

عوامل متعددی می توانند منجر به ایجاد درد پاشنه پا شوند، اما شایعترین آنها شامل:

خار پاشنه یا فاسئیت پلانتار

خار پاشنه یا فاسئیت پلانتار

یکی از شایع ترین علل درد پاشنه، فاسئیت پلانتار یا التهاب فاسیای کف پا است که بنام خار پاشنه مشهور است.

درست است که اسم این بیماری در فارسی بنام خار پاشنه می باشد ولی به هیچ عنوان دلیل بر وجود یا عدم وجود خار استخوانی یا نقش آن در درد پاشنه نیست.

گرافی اشعه ایکس

لازم بذکر است ارتباطی بین خار استخوانی در گرافی اشعه ایکس و درد پاشنه وجود ندارد. در بسیاری از افراد ممکن است خار استخوانی در پاشنه وجود داشته باشد ولی هیچ درد پاشنه ای را در طول زندگی تجربه نکنند.

توجه داشته باشید که علت درخواست تصویربرداری اشعه ایکس از پاشنه، پیدا کردن خار استخوانی نیست بلکه جهت بررسی تشخیصی از بابت علل دیگر مانند توده های استخوانی و … است.

در این بیماری، درد درابتدای صبح با اولین قدمها شدیدتر است.
درد پاشنه پا و درمان آن

درد کاهش پد چربی پاشنه

درد کاهش پد چربی پاشنه

این درد ناشی از کاهش توده چربی بین پاشنه و پوست کف پا است که بطور طبیعی نقش جذب فشارها وضربات وارده به پاشنه هنگام راه رفتن و دویدن را دارد.

با از بین رفتن یا کاهش این بالشتک چربی، فشار مستقیما به استخوان پاشنه وارد شده و فرد احساس درد پاشنه می کند.

گیر افتادگی عصب یا سندرم تونل تارسال

گیر افتادگی عصب یا سندرم تونل تارسال

در این بیماری یک عصب در قسمت مچ پا یا پاشنه دچار فشار و گیر افتادگی می شود.

علائم آن شامل درد در پاشنه و کف پا است که ممکن است همراه احساس سوزش و بی حسی و در برخی اوقات ضعف و تحلیل عضلات کف پا باشد.
درد پاشنه پا و درمان آن

التهاب تاندون آشیل

التهاب تاندون آشیل

التهاب تاندون آشیل (تاندونیت آشیل) اکثرا به دلیل استفاده بیش از حد از تاندون آشیل مثل حرکات تکرای پریدن حین فعالیت‌های ورزشی رخ می‌دهد.

علت دیگر آن پوشیدن کفش‌های نامناسبی است که بخش پشتی پاشنه و محل اتصال تاندون آشیل به استخوان را می‌گیرد.
درد پاشنه پا و درمان آن

آپوفیزیت استخوان پاشنه

آپوفیزیت استخوان پاشنه

آپوفیزیت استخوان پاشنه (بیماری سیویر) شایعترین علت درد پاشنه پا در کودکان و نوجوانانی است که از نظر فیزیکی بسیار فعال هستند.

اگر چه تقریباً هر کودکی می‌تواند به آپوفیزیت استخوان پاشنه دچار شود، اما کودکانی که ورزش‌های همراه پریدن و دویدن زیاد انجام می دهند، بیشتر از همه در خطر ابتلا به این عارضه هستند.

این عارضه ناشی از آسیبهای کوچک و مکرر به صفحه رشد استخوان پاشنه ایجاد می شود و درد در ناحیه پشت پاشنه پا رخ می‌دهد، نه در کف آن.

بورسیت

بورسیت

بورسیت به معنی التهاب بورس است. بورس کیسه‌ای با اندک مایع درون آن است که در اطراف بسیاری از تاندونها و مفاصل بدن وجود داشته و به تاندون‌ و عضله اجازه می‌دهد که در هنگام حرکت مفصل به راحتی و بدون اصطکاک حرکت کند.

بورسیت می‌تواند باعث درد در پشت و یا عمق پاشنه پا شود. این عارضه می تواند در زمینه مشکلات ساختاری مچ پا، پوشیدن کفش‌های نامناسب یا فعالیت فیزیکی زیاد بروز نماید. معمولا درد در طول روز و با راه رافتن بیشتر می شود.

استخوانسازی نابجا و برآمدگی پشت پاشنه

استخوانسازی نابجا و برآمدگی پشت پاشنه

این عارضه که نام پزشکی آن اگزوستوز پشت پاشنه است، عبارت است از رشد غیرطبیعی زائده استخوانی در پشت پاشنه پا. این عارضه بیشتر در میان زنان جوانی شایع است که به دلیل استفاده زیاد از کفش‌های پاشنه بلند، مکرر دچار بورسیت پاشنه بوده‌اند.

علت آن در اصل ضربات و فشارهای مکرر به پشت پاشنه در طی سالیان متمادی است.
درد پاشنه پا و درمان آن

سندرم سینوس تارسی

سندرم سینوس تارسی

درد ناشی از این سندرم در سمت زیر قوزک خارجی می باشد و با تحمل وزن روی سمت درگیر تشدید می شود. در این بیماری التهاب و تجمع مایع در محل حفره مذکور دیده می شود.

بیماری های خود ایمنی

گاهی اوقات در بیماریهایی مانند اسپوندیلیت انکیلوزان، آرتریت واکنشی، نقرس یا آرتریت روماتوئید ممکن است درد و التهاب پاشنه رخ ‌دهد.

از سایر علل کمتر شایع درد پاشنه پا می توان به درد ناشی از شکستگی یا ترک استخوان پاشنه بدنبال تمرینات و ورزشهای سنگین، اختلالات قوس کف پا مثل قوس زیاد کف پا یا کف پای صاف، آرتروز مفاصل پاشنه، و کیست یا توده استخوانی اشاره کرد.

تشخیص

پس از آنکه علائم درد پاشنه خود را توضیح دادید، تشخیص با انجام یک معاینه فیزیکی و سوالاتی که در خصوص درد پاشنه شما، عوامل تشدید کننده درد، سوابق پزشکی و سبک زندگیتان میپرسیم، امکانپذیر است.

نوع کفش، میزان راه رفتن و ایستادن روزانه حائز اهمیت می باشد.

معاینه پزشک شامل بررسی پاشنه و پاها از لحاظ هرگونه تغییر شکل ساختاری در پاشنه و قوس کف پا و همچنین معاینه محل دردناک پاشنه از لحاظ وجود هرگونه حساسیت به لمس، تورم، تغییر رنگ، ضعف عضله و کاهش دامنه حرکت می باشد.

ممکن است معاینه اعصاب و عضلات پا از طریق چک کردن قدرت، حس، و رفلکس‌ها بعمل آید و از شما بخواهیم که پا برهنه بایستید و راه بروید تا بتوانیم حرکت مچ‌ پایتان را ارزیابی کنیم.

ممکن است که پزشک علاوه بر معاینه شما، کفش‌هایتان را نیز بررسی کند. وجود نشانه‌هایی از ساییدگی‌های بیش از حد در بخش‌های به خصوصی از کفش اطلاعات باارزشی را در مورد مشکلات راه رفتن برای پزشک فراهم می‌کند.

بسته به نتایج معاینه فیزیکی، ممکن است در برخی افراد به عکس رادیولوژی یا سایر تست‌های تشخیصی برای درد پاشنه پا نیاز داشته باشید.
درد پاشنه پا و درمان آن

روش های درمانی درد پاشنه

در این قسمت از روش های درمانی و ورزش های مناسب برای کمک به کاهش درد پاشنه سخن خواهیم گفت.

باید دقت شود که بسته به تشخیص نوع بیماری ممکن است درمانها متفاوت باشند. پس در صورت عدم بهبودی بواسطه چند روز خود مراقبتی در منزل، حتما جهت تشخیص و درمان مراجعه نمایید.

در صورت مراجعه دیرهنگام و مزمن شدن بیماری، پاسخ به درمان نیز سخت تر خواهد شد.

درمان های خود مراقبتی در خانه

در برخی موارد خفیف ممکن است برای بهبود درد تنها به درمان های خانگی نیاز داشته باشد. درمان های خود مراقبتی می تواند به کاهش درد و التهاب مرتبط با درد پاشنه و خار پاشنه کمک کند.

گزینه های درمان خانگی و درمانهای اولیه که می توانید خودتان در منزل انجام دهید:

استراحت: از ایستادن، دویدن و راه رفتن طولانی بخصوص بر روی سطوح سخت و ناهموار خودداری کنید.

یخ: سه تا چهار بار در روز هر بار به مدت ده دقیقه روی پاشنه خود یخ یا کمپرس سرد بگذارید. یخ به طور مستقیم روی پوست می تواند ناراحت کننده باشد، به همین دلیل می توانید بسته یخ را با یک حوله نازک پوشانده و سپس آن را روی پاشنه قرار دهید.

کفش: استفاده از کفشهای مناسب با کفی نرم خارج از منزل و استفاده از دمپایی طبی در داخل منزل توصیه می شود.

داروهای ضد درد: برای چند روز می توانید از داروهای ضد دردی که نیاز به نسخه پزشک ندارند مثل استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. در صورت داشتن سابقه هر نوع بیماری دیگر قبل از مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید.

اگر رعایت و انجام این توصیه ها برای چندین روز، موجب بهبودی درد پاشنه شما نشود جهت تشخیص صحیح و شروع مراحل درمانهای لازم حتما مراجعه نمایید.

درد پاشنه پا و درمان آن

داروها

داروهای درد پاشنه پا

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی: مصرف داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی باعث کاهش التهاب ناحیه پاشنه می شود. ثانویه به کاهش التهاب، درد پاشنه نیز کاهش می یابد.

تجویز و انتخاب این داروها بسته به معاینه فیزیکی و تشخیص و سابقه سایر بیماریهای قبلی شما دارد.

پمادها

بسته به نظر پزشک معمولا از پمادهای موضعی نیز برای کاهش علائم استفاده می شود.

کفی طبی یا ارتزها

کفی طبی یا ارتزها

کفی های طبی انواع مختلفی دارند و می توانند حمایت از پا و پاشنه را فراهم آورند. کفی طبی یا ارتز درون کفش قرار گرفته و می توانند از قوس پا پشتیبانی کرده و فشار وارد شده به پاشنه و کف پا در زمان راه رفتن را به طور مساوی توزیع کند.

کفی های طبی در دو نوع پیش آماده (می توان از داروخانه یا لوازم طبی خرید) یا کفی های سفارشی (طبق دستور پزشک جهت پای شما ساخته می شود) برای درد پاشنه موجود می باشند.

اسپلینت شبانه

اسپلینت شبانه

استفاده از اسپلینت در طول شب ممکن است به درمان درد پاشنه کمک کند. اسپلینت، قوس کف پا و ساق پا را کشش داده و ممکن است ناراحتی بیمار را کاهش دهد.

شاک ویو

شاک ویو

توسط دستگاه شاک ویو ضربات کنترل شده برای درمان التهاب پاشنه وارد می شود که معمولا حین انجام، کمی دردناک می باشد. معمولا 3 تا 5 جلسه شاک ویو میبایست انجام شود.

تزریق استروئید

وقتی درد پاشنه همچنان ادامه دارد، تزریق استروئید یکی از گزینه های درمان است. متخصص یک داروی استروئیدی ضد التهابی را به پاشنه تزریق می کند. بسته به تشخیص بیماری ممکن است محل تزریق متفاوت باشد.

مداخلات تزریقی پیشرفته

می توانیم از تزریق تحت هدایت سونوگرافی جهت دقت بالا و انتخاب دقیق محل تزریق و محل التهاب استفاده می کنیم تا اثربخشی دارو حداکثری باشد.

همچنین می توان از تزریق اوزون و یا پی آر پی و یا پرولوتراپی جهت کاهش التهاب و درد پاشنه استفاده کرد.

طب سوزنی

طب سوزنی

طب سوزنی و سوزن خشک در صورت همراهی درد پاشنه با نقاط ماشه ای در عضلات پشت ساق پا می تواند در کنترل درد کمک کننده باشد.

فیزیوتراپی

از روشهایی است که می تواند در درمان دردهای پاشنه کمک کننده باشد.

جراحی

جراحی

جراحی می تواند آخرین راه حل ممکن باشد. در روش جراحی اکثرا برش کامل یا بخشی از فاسیای کف پا انجام می شود. این خطر وجود دارد که بعد این جراحی، قوس طبیعی کف پا کاهش یابد.

توانبخشی و تمرینات ورزشی

اقدامات توانبخشی مانند ماساژ یخ و حرکات کششی جهت فاسیای کف پا و همچنین تمرینات تقویت عضلات کف پا از ضروریات درمان دردهای پاشنه و پا می باشد.

ماساژ یخ

هر روز صبح و همچنین چندین بار در طول روز هر زمان که امکانپذیر باشد از ماساژ یخ زیر پاشنه و مناطق دچار التهاب حاد استفاده کنید.

تمرینات کششی

تمرینات کششی در حالت نشسته
تمرینات کششی در حالت نشسته

با انجام تمرین‌های کششی کف پا و ساق پا می‌توان درد را کاهش داد و دوران بهبود را کوتاه کرد. جهت کشش فاسیای کف پا در حالت نشسته، روی یک صندلی بنشینید و پای آسیب دیده را روی زانو پای دیگر قرار دهید.

با یک دست مچ پای آسیب دیده و با دست دیگر انگشتان پا را بگیرید و بصورتی که در کف پا احساس کشیدگی کنید انگشتان را به سمت بالا فشار دهید. کشش را برای حدود بیست ثانیه نگه دارید و در طول روز بیست بار تکرار نمایید.

تمرینات کششی در حالت ایستاده
تمرینات کششی در حالت ایستاده

همچنین می توانید در حالت ایستاده، هر دو دست را بر روی یک دیوار قرار دهید، پای آسیب دیده را عقب تر برده، زانو و پشت پا را صاف نگه داشته و پاشنه را روی زمین قرار دهید تا در پشت ساق پای خود کشش احساس کنید. این حرکت را بیست ثانیه نگه دارید و بیست بار در طول روز تکرار کنید.

تمرینات تقویتی عضلات کف پا

تمرینات تقویتی عضلات کف پا

می توانید از یک حوله نازک و یا چند عدد دانه حبوبات برای تقویت عضلات کف پا استفاده کنید. بدین صورت که با استفاده از انگشتان پا آنها را از روی زمین برداشته و جابجا کنید.

پا برهنه راه نرفتن

حتی در داخل خانه بدون کفش راه نروید. راه رفتن بدون کفش یا دمپایی طبی، فشار و کشش مضاعفی را بر پاشنه و فاسیای کف پا وارد می‌کند.

تغییر سطح فعالیت از ورزش هایی با فشار بالا به پاشنه (مثل دویدن) به ورزش های دیگر (مثل شنا و دوچرخه سواری) می تواند در بهبودی سریعتر درد پاشنه مفید واقع شود.

پیشگیری و توصیه ها

  • وزن سالم خود را حفظ کنید.
  • با پاهای برهنه به خصوص در سطوح سخت و ناهموار راه نروید.
  • از راه رفتن یا ایستادن به مدت طولانی خودداری کنید.
  • فعالیت هایی که به پاهای شما صدمه می زند را کاهش دهید.
  • از دمپایی طبی در خانه استفاده کنید.
  • تا حد امکان مراقب سلامت پاهای خود باشید.

درد پاشنه پا و درمان آن

 

دکتر آرش بابایی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

درمان در کمترین زمان ممکن

بهترین کلینیک با بیش از 10سال تجربه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *